Thursday, July 9, 2009

Maksud Doa Iftitah

Assalamualaikum

Ak nk berkongsi maksud doa Iftitah, doa yg dibaca selepas takbir yg pertama....

"Allah Maha Besar sebesar-besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya. Dan Maha Suci Allah siang dan malam. Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada Allah, dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah. Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah seru sekalian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan-Nya. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Islam."

Setakat ni doa qunut yg ak xbape igt maksud dia...huhuhuhu.

Ak cuma bole tunjukkan maksud je. Kalo nk huraikan, ak cuma bole hurai satu lapis je buat masa ni. Geng2 Pahang, panggil Ust Mustapha Kamal, cucu Tok Ku Paloh bg ceramah lps konvo. Bole ak join, dia bole hurai psl azan 3 jam wooo..... Kalo Almarhum Ust Hj Hanafi, boleh hurai 2.5 kertas kajang psl satu ayat al-Quran.

Mutiara kata:
Doaku bagai arang
Amalanku hiasannya

More to come...

1 comment:

  1. bgus2
    satu usha yg harus diteruskan
    huhu
    ko ader tau xpsl rahsia solat
    aku dpt tau rahsia pasal kalimah Allah dan Ahmad (Muhammad) dlm setiap pergerakan solat
    Alif- berdiri lurus
    Ha - ruku'
    Mim - Sujud
    Dal - duduk tahhiyat
    Kalimah Allah - Takbir yg sempurna
    Asal setiap pergerakan solat nih dari Nur Muhammad

    ReplyDelete

Lagu